Lapsiperheiden sosiaalipalveluissa käsitellään lapsia ja perheitä koskevat sosiaalihuoltolain mukaiset yhteydenotot tuen tarpeen arvioimiseksi sekä lastensuojeluilmoitukset.
Lapsiperheiden sosiaalipalveluun voi ottaa yhteyttä silloin, kun havaitset avun tai tuen tarvetta. Yhteyttä voi ottaa vanhempi itse tai esimerkiksi koulun, päiväkodin tai terveydenhuollon ammattilainen yhdessä perheen kanssa. Myös lapsi itse voi ottaa yhteyttä.
Yhteydenotto tapahtuu puhelimitse, verkossa tai kirjallisesti täyttämällä yhteydenotto sosiaalihuoltoon tuen tarpeen arvioimiseksi –lomake. Yhteydenotto käynnistää lapsen ja perheen palvelutarpeen arvioinnin, joka tehdään siinä laajuudessa kuin tilanne vaatii ja sisältää tarvittaessa lastensuojelutarpeen selvityksen. Arvioinnin aikana asiakkaalla on voimassa oleva asiakkuus sosiaalipalveluissa.
Arvioinnin myötä pyritään varmistamaan, että perheellä on tarvittavat ja riittävät palvelut käytössään. Apua ja tukea voi saada mm. lapsiperheiden kotipalvelusta, perheohjauksesta, sosiaaliohjaajalta tai sosiaalityöntekijältä. Lapsi, nuori tai perhe voi myös saada tukihenkilön tai -perheen. Arvioinnin päätyttyä asiakkuus voi jatkua tarpeen mukaan joko sosiaalipalveluissa tai lastensuojelussa.
ma–pe klo 9–15
Ilkantie 18 (1. kerros)
60800 Ilmajoki
etunimi.sukunimi@ilmajoki.fi
1.1.2023 alkaen etunimi.sukunimi@hyvaep.fi
Virka-ajan ulkopuolella kiireellisissä asioissa palvelee Etelä-Pohjanmaan Sosiaali- ja kriisipäivystyskeskus
soittoaika ma-to klo 10-11
Soittoaika ma, ke, pe 12-13
etunimi.sukunimi@hyvaep.fi
etunimi.sukunimi@hyvaep.fi