Hyppää sisältöön
EtusivuAjankohtaistaKieltenopettaja Sari Ylipulli Fulbright-vaihtoon Yhdysvaltoihin

Kieltenopettaja Sari Ylipulli Fulbright-vaihtoon Yhdysvaltoihin

Jaakko Ilkan koulussa kahdeksan vuotta kieltenopettajana työskennellyt Sari Ylipulli viettää loppuvuoden uusissa maisemissa. Hän on lähdössä opettajien Fulbright-ohjelman kautta Yhdysvaltoihin.

Fulbright Finland Foundation tukee suomalaisen koulutuksen ja tutkimuksen kansainvälistymistä ja yhteyksien luomista amerikkalaisten ja suomalaisten koulutusorganisaatioiden välille. Suomalaisille koulutusasiantuntijoille järjestetään ajankohtaisiin teemoihin syventyviä opintomatkoja Yhdysvaltoihin.

Ylipulli kertoo, että ajatus oman englannin kielitaidon ja ammattipätevyyden syventämisestä englanninkielisessä maassa oli muhinut jo pitkään. Hän sai Fulbrightia koskevan sähköpostiviestin silloiselta yläkoulun rehtorilta Ari Rousulta. Ohjelman nimi kuulosti tutulta ja hän päätti tutustua aiheeseen paremmin. Viesti tuntui vastaukselta toiveisiin kielitaidon syventämisestä.

Ensimmäisen hakemuksensa Distinguished Awards in Teaching -ohjelmaan (DAI) Ylipulli jätti keväällä 2022. Ohjelmaan valitaan kaksi suomalaista opettajaa heidän laatimiensa projektisuunnitelmien ja haastatteluiden perusteella. Tällä kertaa paikkaa ei vielä irronnut.

Vuotta myöhemmin hänellä oli selkeämpi visio: projekti käsittelee polarisaation vähentämistä luokkahuoneissa ja suullisen kielitaidon vahvistamista. Hän haki uudelleen keväällä 2024 ja sai vahvan tuen yläkoulun ja lukion rehtoreilta. Marraskuussa hän sai kuulla olevansa toinen mukaan valituista suomalaisopettajista.

DAI-ohjelmassa Ylipullin kanssa samassa kaupungissa toimii parikymmentä opettajaa eri puolilta maailmaa. Hakijoita ohjelmaan oli maailmanlaajuisesti noin 700, ja Euroopasta osallistujia valittiin Suomen lisäksi Iso-Britanniasta ja Kreikasta.

Projektisuunnitelman ohella monipuolista ohjelmaa

Indiana University of Pennsylvanian (IUP) järjestämä viikko-ohjelma on intensiivinen ja sisältää ohjattuja ryhmäkeskusteluja, opintomatkoja, vierailevien luennoitsijoiden esityksiä sekä opetuksen havainnointia paikallisissa kouluissa. Lisäksi osallistujat suorittavat yhden yliopistokurssin.

Aluksi Ylipulli seuraa opetusta indianalaisessa koulussa, jossa vieraskielisten oppilaiden määrä on vähäinen – kuten Ilmajoellakin. Kuuden viikon jälkeen hän siirtyy Pittsburghiin tarkastelemaan opetusta monikulttuurisemmassa ympäristössä.

Hänen tarkoituksenaan on kerätä tietoa kouluista oman projektisuunnitelman mukaisesti. Hankitun tiedon pohjalta hän kirjoittaa tutkielman, jonka tarkoitus on tukea omaa ammatillista kehittymistä. Projektisuunnitelman toteuttamiseen saa apua yliopistolta aiheeseen erikseen nimetyltä asiantuntijalta.

”Toiveeni on päästä seuraamaan keskustelutaitoihin liittyviä oppitunteja, ja saada siten materiaalia tutkielmaani. Projektin onnistumisen kannalta suuri painoarvo on myös koululla ja opettajalla, jonka kanssa käyn keskusteluja aiheestani”, Ylipulli kertoo.

Tutkielman sisältöä on tarkoitus jalkauttaa omassa työyhteisössä ja mahdollisesti laajemminkin. Ylipullin tavoitteena saada virikkeitä ja ideoita amerikkalaisten koulujen tavoista ja opettajien opetusmetodeista keskustelu- ja argumentaatiotaitoihin liittyen. Näiden pohjalta voisi luoda oppituntisuunnitelmia Ilmajoelle ja löytää keinoja monikulttuurisuuden lisäämiseen ja vastakkainasettelun vähentämiseen.

”Tavoitteenani on, että Jaakko Ilkan kouluun jäisi jotain sisältöä myös pysyvämmin”, hän summaa.

Haasteita ja odotuksia

Matka uuteen ympäristöön tuo luonnollisesti mukanaan paljon uutta. Ylipulli arvelee aiemman kokemuksen ulkomailla asumisesta valmistavan vastassa oleviin kulttuurieroihin. Hän tietää myös, että toisinaan tulee halu vetäytyä omiin oloihin, sillä jatkuva vieraskielisessä ympäristössä oleminen voi olla väsyttävää.

Kansainvälinen joukko opettajia asuu yliopiston asuntolassa, tiiviinä Fulbright-perheenä. Fulbright-väki tulee hyvin erilaisista taustoista, mikä onkin Ylipullin mielestä mielenkiintoista. Hän odottaa uteliaana tutustumista erilaisiin kulttuureihin, arvokysymyksiin ja tapoihin.

Tietämys Yhdysvalloista varmasti karttuu matkan aikana.

”On mielenkiintoista nähdä, millä tavoin ennakkokäsitykset ja stereotypiat amerikkalaisista pitävät paikkansa vai romuttuvatko ne”, opettaja kertoo.

Sari Ylipulli odottaa innolla Fulbright-kokemustaan Yhdysvalloissa

Hän odottaa innolla korkeatasoisiksi kehuttuja yliopistoluentoja, kansainvälisen opettajaryhmän tapaamista sekä keskusteluja opetuksesta ja koulujen arjesta. Ohjelman kautta järjestetyt retket ovat hieno mahdollisuus nähdä maata muuten tiiviin aikataulun keskellä.

Ylipulli haluaa myös selvittää, miten Yhdysvaltain hallinnon viimeaikaiset leikkaukset näkyvät käytännössä
esimerkiksi koulumaailmassa.

Kokemus kantaa pitkälle

Ohjelmaan osallistumiseen kuuluu myös Suomen koulutusjärjestelmän esittely muille osallistujille. Tämän Ylipulli näkee tärkeänä mahdollisuutena vuoropuheluun ja kokemusten vaihtoon.

”Haluan uudistua ja antaa viimeisinäkin työvuosinani mielenkiintoista opetusta. Tämä kokemus kantaa uran loppuun asti ja voin ammentaa siitä opetuksen rakentamiseen ja oppilaiden kanssa työskentelyyn”, Ylipulli kiteyttää.

Edessä on hyppy tuntemattomaan – ja juuri siksi se tuntuu merkitykselliseltä.

”Elämää mullistavat kokemukset syntyvät usein juuri hypyistä tuntemattomaan”, hän päättää.

 

Lisätietoa Fulbrightista: https://www.fulbright.fi/fi