Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminta on tarkoitettu ensimmäisen ja toisen (1. ja 2.) vuosiluokkien oppilaille sekä erityisoppilaille vuosiluokilla 3.-9., jos he kuuluvat kehitysvammalakiin perustuvan erityishuolto-ohjelman piiriin.
Aamu- ja iltapäivätoiminnan tavoitteena on vähentää lapsen yksinoloa ennen ja jälkeen koulupäivän, tukea kodin ja koulun kasvatustyötä ja edistää lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia. Apip-toiminta tuo lasten ja perheiden arkeen turvallisuutta, tukee ja edistää lasten sosiaalisia taitoja sekä antaa mahdollisuuden leikkiin, luovaan toimintaan ja liikkumiseen.
Aamu- ja/tai iltapäivätoiminnan järjestämiseksi ja ryhmän muodostumiseksi on vähintään yhdeksällä (9) lapsella oltava syyslukukauden alusta alkaen jatkuva ja säännöllinen aamu- ja/tai iltapäivätoiminnan tarve. Lisäksi ryhmän muodostumisen edellytyksenä on toimintaan osoitetut riittävät määrärahat. Kasvatus- ja opetuslautakunta päättää kevään 2025 kuluessa lopullisista aamu- ja iltapäivätoiminnan toimipaikoista toimintasuunnitelman puitteissa.
Mikäli toimintapaikkaa kohti tulee enemmän hakijoita kuin on tarjota paikkoja, etusijalla ovat oppilaat, joilla on asiantuntijan lausunto aamu- ja/tai iltapäivätoiminnan tarpeesta, 1. vuosiluokan oppilaat sekä 2.-9. lk:n oppilaat, jotka kuuluvat erityishuolto-ohjelman piiriin. Tarvittaessa käytetään arvontaa. Päätös toimintaan ottamisesta ja hakemuksen mukaisen toimintamaksun vahvistamisesta pyritään lähettämään kesäkuun loppuun mennessä.
Aamu- ja iltapäivätoiminnan asiakasmaksut voivat muuttua nykyisestä myös kesken toimintakauden. Maksut ovat 1.8.2023 alkaen seuraavat:
Maksu sisältää aamu- ja/tai välipalan, materiaalit, toiminnan ohjauksen ja tapaturmavakuutuksen. Mikäli samasta perheestä on useampi kuin yksi lapsi toiminnassa mukana, sisaralennus on puolet toimintamaksusta. Sisaralennus lasketaan ja huomioidaan automaattisesti lasten huoltajatietojen perusteella.
Aamu- ja iltapäivätoimintaryhmien toiminta-aika muuttuu syksystä 2025 alkaen. Toimintaa järjestetään ryhmissä ensi lukuvuonna klo 7.00–16.30.
Toimintaan haetaan ajalla 10.2.–23.2.2025 ensisijaisesti sähköisesti Wilmassa.
Kirjaudu Wilmaan omilla tunnuksilla
Huomioithan, että mobiilisovelluksella aamu- ja iltapäivätoimintaan hakemusta EI voi tehdä.
Hakemisessa käytetään esiopetukseen ilmoittautumisen yhteydessä saatuja Wilman käyttäjätunnusta salasanoineen. Tarvittaessa Ilmajoen kunnan aamu- ja iltapäivätoiminnan sivuilta löytyy sähköinen hakemus ja saatavilla on myös paperisia hakulomakkeita.
Lisätietoja:
https://www.ilmajoki.fi/ajankohtaista
sivistystoimisto@ilmajoki.fi tai
puh. 044 4191 488 / Anu Huhta-Koivisto aamu- ja iltapäivätoiminnan koordinaattori
Jos lapsi on sairautensa vuoksi poissa aamu- ja/tai iltapäivätoiminnasta yli 10 päivää kalenterikuukaudessa, maksuna peritään puolet kuukausimaksusta. Jos sairaudesta aiheutuva poissaolo kestää koko kalenterikuukauden, maksua ei peritä ollenkaan. Jos lapsi ei muusta syytä osallistu toimintaan koko kalenterikuukautena, paikan varausmaksuna peritään puolet kuukausimaksusta.
Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan toimintamaksu voidaan jättää perimättä tai alentaa, jos huoltajan elatusvelvollisuus, toimeentuloedellytykset tai huollolliset näkökohdat huomioon ottaen siihen on syytä. Huoltajan tulee toimittaa kirjallinen hakemus maksun alentamiseksi tai maksusta vapautumiseksi. Maksun alentaminen tai maksusta vapauttaminen myönnetään lukuvuodeksi kerrallaan. Maksua voidaan tarkistaa toimintakauden aikana, jos perheen maksukyky oleellisesti muuttuu. Maksualennuksen tai vapautuksen saanut perhe on velvollinen ilmoittamaan muutoksista tuloissaan. Hakemuslomake maksun muuttamiseksi löytyy tämän sivun oikeasta laidasta.
Jos toiminnantarve muuttuu lukuvuoden aikana, kuukausimaksuun voi tehdä muutoksen, mikäli muutos on voimassa vähintään kaksi kalenterikuukautta. Muutos on tehtävä etukäteen, viimeistään edellisen kalenterikuukauden aikana kirjallisesti aamu- ja iltapäivätoiminnan koordinaattorille. Ilmoituksen voi tehdä sähköpostilla.
Aamu- ja iltapäivätoimintapaikan irtisanominen lukuvuoden aikana on tehtävä kirjallisesti (sähköpostilla) aamu- ja iltapäivätoiminnan koordinaattorille ja se astuu voimaan seuraavan kalenterikuukauden alusta.
Ilkantie 18
60800 Ilmajoki
etunimi.sukunimi@ilmajoki.fi
sivistystoimisto@ilmajoki.fi
koulunkäynninohjaajien henkilöstöasiat